Odvzdušnění brzdového systému
Odvzdušnění brzd je technologický postup používaný při údržbě nebo opravách brzdového systému a používá se při pravidelných nebo jednorázových výměnách brzdové kapaliny. K vniknutí vzduchu do kapalinové soustavy brzdy může dojít nedostatkem kapaliny v nádržce, ale především při demontáži některé části brzdové soustavy. Při malém množství vzduchu v soustavě pedál pruží a snižuje se účinnost brzd. Při větším množství vzduchu je pedál pružný v celém zdvihu a brzda zůstává neúčinná.
Před odvzdušněním vždy zkontrolujte technický stav celé soustavy, vyhnete se tím prasknutí již zteřelé brzdové hadice nebo zkorodované či prodřené brzdové trubky. Uniká-li vám z brzdové soustavy kapalina, musíte nejprve závadu odstranit a teprve potom provést odvzdušnění. U modelů s protiblokovacím systémem ABS musíte před odvzdušněním odpojit akumulátor. Použitou brzdovou kapalinu (například zachycenou při odvzdušňování) zásadně do systému nevracejte, protože i malé mikroskopické nečistoty mohou způsobit nefunkčnost některých dílů brzdové soustavy.
- Postavte motocykl na vodorovnou plochu, demontujte kola (není podmínkou, ale k odvzdušňovacím šroubům se tak lépe dostanete) a motocykl zajistěte spolehlivými podpěrami.
- Očistěte okolí odvzdušňovacích šroubů, aby se do brzdové kapaliny nedostaly nečistoty, a sejměte z odvzdušňovacích šroubů pryžové krycí čepičky.
- Před povolením můžete odvzdušňovací šrouby pokapat nebo postříkat vhodným prostředkem na povolení šroubových spojů, předejdete tím jejich poškození nebo zalomení v brzdovém třmenu.
- Odvzdušňovací šrouby povolujte vždy očkovými klíči k tomu vhodnými, předejdete tak stržení šestihranu, a tím znemožnění uvolnění šroubů.
- Doplňte brzdovou kapalinu zásadně dle doporučené klasifikace třídy DOT 4 do horní zásobní nádobky až na horní značku MAX a při odvzdušňování průběžně udržujte hladinu brzdové kapaliny, neboť při poklesu pod značku MIN hrozí nasátí vzduchu a tím opětovné zavzdušnění hydraulické brzdové soustavy.
- Před začátkem odvzdušnění si připravte průhlednou hadičku, kterou jedním koncem pevně nasaďte na odvzdušňovací šroub. Druhý konec hadičky vložte do nádobky, která bude sloužit k zachycení brzdové kapaliny.
- Nyní povolte příslušný odvzdušňovací šroub. Po uvolnění odvzdušňovacího šroubu tlak v brzdách poklesne, a jakmile se páčka brzdy propadne, citlivě utáhněte odvzdušňovací šroub. Nyní opět několikrát stisknete brzdovou páčku a vy opět povolte odvzdušňovací šroub a sledujte unikající kapalinu v hadičce.
- Jde-li brzdová kapalina i se vzduchem (poznáte to podle pěnění nebo bublin), musíte proces opakovat tak dlouho, dokud nebude vytékat čirá kapalina.
- Při mačkání brzdové páčky nespěchejte, zvláště jestliže jste měnili hlavní brzdový válec, několikavteřinová prodleva mezi mačkáním umožní brzdové kapalině zaplnit všechny brzdové kanály v hlavním válci.
- Pokud vytéká čistá brzdová kapalina bez bublin, můžete definitivně utáhnout odvzdušňovací šroub, vytáhnout hadičku, očistit okolí od zbytků brzdové kapaliny a nasadit krycí čepičku.
- Tímto způsobem odvzdušněte i zadní brzdu.
- Po odvzdušnění zkontrolujte chod brzdového systému. Páčky nesmí být pružné a nesmí se propadat. Při opakovaném zmáčknutí se nesmí měnit (zvedat) jeho výška. Všechny tyto příznaky ukazují na závadu v brzdovém systému (zpravidla vzduch v brzdovém systému, vadný hlavní brzdový válec nebo poškozené těsnění v okolo pístku).
- Závěrem proveďte zkoušku těsnosti brzdové soustavy a zkušební jízdu, při které brzdy prověříte.